Mistä henkilökohtaistamisessa on kyse? Kilja ym (emt.)
erottavat opintojen henkilökohtaistamisen yksilöllisestä opetuksen
järjestämisestä. Yksilöllisyys on opetuksen eriyttämistä: yksilöllisten
tarpeiden huomioon ottamista ja niihin reagointia opetussuunnitelman ja
oppimistavoitteiden pysyessä kaikille samana. Henkilökohtaistaminen taas
liittyy nimenomaan opintojen – ei opetuksen – suunnitteluun: oppijaa
valtaistetaan koko opintoprosessin (”polun”) ja osaamistavoitteiden saavuttamisen
keinojen määrittelyyn. Henkilökohtaistamisessa oppijalähtöisyys nähdään näin
yksilöllistä opetusta syvempänä ja kokonaisvaltaisempana (emt.).
Opintojen henkilökohtaistamisen käytännöt liittyvät
ammatillisessa ja ammattikorkeakoulutuksessa vallitsevaan osaamisperusteisuuden
ja oppijalähtöisyyden paradigmaan: oppimisen keskiössä ovat opiskelija ja hänen
tarpeensa, eivät opettaja ja hänen tai koulutuksen järjestäjän näkemykset siitä,
mitä opintoputken päässä siintävällä ammattialalla pitää tai tarvitsee osata.
Osaamisperusteisuuden tavoitteena on oppijan valinnanvapauden
lisääminen ja oppijan elämäntilanteeseen, oppimistyyliin ja tavoitteisiin joustavasti
sopivien opintokokonaisuuksien kehittäminen. Kiljan ym. (2018) mukaan ”oppijan
valinnanvapaus kasvaa, kun koulutuspalveluita suunnataan kunkin oppijan
tarpeiden mukaisesti”. Osaamisperusteisuus
myös jouduttaa opintoprosesseja: miksi istuttaa opiskelijaa luokassa, jos hän
voi näytön kautta osoittaa jo hallitsevansa opiskeltavan asian?
Luennolla istuminen, kärjistetysti ylipäätään koulussa käyminen, määrittyy osaamisperusteisuudessa vain yhtenä vaihtoehtona osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen hankkimiseen. Oppija
toimii oman osaamisensa kerryttämisen suhteen kuluttajan logiikalla: katselee
ja arvioi palveluita, ja valitsee niistä itselleen sopivimman, houkuttelevimman,
tai parhaiten markkinoidun. Oppilaitos ei aseta rajoituksia oppijan osaamisen
kehittämiselle (emt.), vaan tarjoaa siihen mahdollisuuksia – muiden mahdollisuuksien
kanssa kilpaillen.
Henkilökohtaistettu näkemys opintoprosessin suunnittelemisesta
asettaa kovia vaatimuksia sekä opiskelijalle että opettajalle – ja herättää
kysymyksen, mihin opettajaa todella tarvitaan.
Kiljan ym. mukaan henkilökohtaistetun opiskelun
kontekstissa oppijaa kuvataan ”itsesäätöiseksi toimijaksi, joka tavoittelee
oman osaamisensa kasvua tietoisesti ja suunnitelmallisesti” (emt.). Osaamisen
kasvun tavoitteleminen vaatii motivaatiota, ”itsesäätöisyys” tietoisuutta
omista tavoitteista. Opiskelijan on kyettävä näkemään itsensä ’tavoitetilassa’,
valmiina ammattilaisena, ja tunnettava omat oppimisen taitonsa luodakseen ”tietoisen
ja suunnitelmallisen” reittinsä tavoitetilaan.
Osaamisperustaisuuden ja henkilökohtaistamisen periaatteet
rakentavat järjestelmää, joka suosii aloitteellista, itseohjautuvaa, omaa
oppimistaan analysoivaa, itsereflektiivistä, tehokasta ja vastuuta kantavaa
opiskelijaa. Iltalehden haastattelema, ajoneuvoasentajaksi opiskellut Matias kertoo
osaamisperusteisen opiskelun sopineen hänelle hyvin, sillä ”olin kiinnostunut
alasta ja asenteeni oli hyvä”. Hän toteaa
myös valmistuneensa ”huippuajassa”. Matiaksen toteamuksessa henkilökohtaisten
opintoprosessien mahdollistama nopea valmistuminen näyttäytyy kilpailuetuna –
ei niinkään opintojen kautta saavutettu osaamistaso tai asiantuntemus.
Kaikki opiskelijat eivät ole Matiaksia. Kuten myös Kilja ym. (emt.) nostavat esiin, on aiheellista
kysyä, osaako opintojen suunnittelun keskiöön nostettu kuluttaja-opiskelija arvioida
edessään olevia vaihtoehtoja. Tietääkö hän, mikä hänen oman oppimisensa
kannalta on parasta?
Valinnan ja päätöksenteon tueksi tarvitaan edelleen opettajaa –
mutta uudella nimellä.
Henkilökohtaistamisen käytännöissä opettaja on
keskeisesti oppilasjohtoisen osaamisen kehittämisen ohjaaja. Ammatillisessa
ja ammattikorkeakoulutuksessa ohjauksella tarkoitetaan Urosen ym. (2019) mukaan
opiskelijalle henkilökohtaistetun kehittämissuunnitelman toteuttamista. Opiskelija
toteuttaa omaa kehittymissuunnitelmaansa ohjaavan opettajan tuella.
Ainakin itselleni opettajan – anteeksi, ohjaajan –
tärkeimpänä tehtävänä henkilökohtaistetuissa opinnoissa näyttäytyy opiskelijan voimaannuttaminen,
metakognitiivisten taitojen kehittäminen ja motivaation kasvattaminen itsen ja
oman oppimisen tutkimiseen. Tästä herää kysymys, osaako opettaja ohjata? Onko opettaja
ohjaustyön vai oman substanssialansa ammattilainen? Onko opettaja käyttänyt
omat opintovuotensa perehtyen psykologiaan, vai siihen käytännölliseen
ammattiosaamiseen, jota työelämässä kieli pitkällä opettajan seulan läpi
kulkevilta nuorilta toivoilta kuitenkin odotetaan?
Kun koulutuksen järjestäjän tarjoaman opetuksen merkitys osaamisen
hankkimisen keinona vähenee, voidaan myös perustellusti pohtia, tarvitaanko
opettajan substanssiosaamista tulevaisuudessa enää lainkaan.
Lähteet:
Huuhtanen, N. (2019). Ammattikoulujen uudistukselle
monilta tyrmäys - nyt puhuvat opiskelijat: ”Iso tikittävä ongelma”. Iltalehti 23.8.2019.
Vierailtu 30.1.2020. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ef07d6b7-0313-4fd8-8ddd-ca47d777b4c5
Kilja P., Korento K., Korkala H., Kotimäki E., Koukkari M.
& Laajala T. (2018). Osaamisperusteisuus ja henkilökohtaistaminen. ePooki
56/2018. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut, ISSN 1798-2022.
Vierailtu 30.1.2020. http://www.oamk.fi/epooki/2018/osaamisperusteisuus-ja-henkilokohtaistaminen
Uronen I., Brandtberg, M., Kangasaho M., Sairanen, P.
& Vainio, V. (2019). Ohjaammeko opintoja vai uraa? Haaga-Helia e-Signals,
ISSN 2242-9948. Vierailtu 30.1.2020. https://esignals.haaga-helia.fi/2019/08/16/ohjaammeko-opintoja-vai-uraa/)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti