Arvioinnin kokonaisuus koostuu diagnostisesta, lähtötasoa
selvittävästä arvioinnista, oppimisprosessin aikana tapahtuvasta formatiivisesta
arvioinnista sekä prosessin päätteeksi tapahtuvasta summatiivisesta
arvioinnista.
Formatiivinen arviointi on opiskelijan oppimisen
seuraamista, tietoa hänen osaamisensa tasosta kulloisellakin arviointihetkellä.
Helsingin yliopiston formatiivista arviointia koskevan blogin mukaan formatiivinen
arviointi pyrkii ohjaamaan opiskelijaa eteenpäin oppimisprosessissaan.
Keskeinen ohjaamisen väline on kannustava, opiskelua motivoiva palaute.
Summatiivinen arviointi taas varmistaa, että opiskelijan
osaaminen vastaa asetettuja osaamistavoitteita. Summatiivisessa arvioinnissa
arvioinnin kohteena on opiskelijan osaaminen (formatiivisessa oppiminen,
osaamisen kehittymisen prosessi). Tässä kirjoituksessa keskityn nimenomaan summatiivisen
arvioinnin käytäntöihin ja sitä koskeviin ohjeisiin ja määräyksiin.
Arvioinnin kohteena on siis opiskelijan osaaminen. Ammatillisen
koulutuksen osalta osaamista arvioidaan suhteessa Opetushallituksen
määrittämiin tutkinnon perusteisiin (esim. Media-alan ammattitutkinnon
perusteet ePerusteet-palvelussa). Ammattikorkea-koulussa arviointi perustuu opetussuunnitelmassa tai opintojaksokuvauksissa
esitettyihin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteerit (esim. TUNI ja OAMK). OAMK:n
osaamisen arviointia koskevien ohjeiden mukaan arviointi on ”tasapuolista,
luotettavaa, kehittävää ja kannustavaa”.
Arvioinnista määrätään laissa ammatillisesta
koulutuksesta (53. §) sekä Ammattikorkeakoululaissa
(37. §).
Ammattikorkeakoulutuksessa osaamisen arvioinnista vastaa
opettaja. Opiskelijan itsearviointia sekä vertaisarviointia voidaan hyödyntää, ” kun menettely edistää opintojakson
osaamistavoitteiden saavuttamista” (Tampereen korkeakouluyhteisö).
Ammatillisessa koulutuksessa arviointi on työelämälähtöistä,
jolloin arvioinnista vastaavat opettaja ja työelämän edustaja, sekä opiskelija itsearvioinnin
muodossa. Opetushallituksen mukaan ammatillisen tutkinnon osia arvioivat opettaja ja työelämän edustaja,
yhteisten tutkinnon osien arvioinnista vastaa yksin opettaja tai muu koulutuksen
järjestäjän edustaja.
Arvioijat nimeää ja perehdyttää koulutuksen järjestäjä. Arvioijiin sovelletaan
Hallintolain 27-29 §:n esteellisyyssäännöksiä, joiden mukaan esteellisyyden voi aiheuttaa muun muassa perhe- tai palvelusuhde
opiskelijaan tai arvioinnista kertyvä erityinen hyöty tai haitta.
Ammatillisen tutkinnon osan arvioijalla on Opetushallituksen
mukaan oltava ammattitaito tutkinnon osan tai osien osa-alueiden sisällöstä.
Itselleni jäi epäselväksi, kuka valvoo työelämää edustavien arvioijien
ammattitaitoa, ja miten.
Opiskelijan kuuluu saada arviointia koskeva päätös
perusteluineen. Ammatillisissa tutkinnon osissa osaamista arvioidaan arvosana-asteikolla
1-5. Opiskelijalla on oikeus pyytää arvioinnin tarkistamista tai oikaisuun.
Koulutuksen järjestäjän tulee myös tarjota mahdollisuus arvosanan korottamiseen
ja hylätyn arvioinnin uusimiseen. Ammattikorkeakoulussa uusiminen on
mahdollista arvioinnin tuloksesta riippumatta.
Laki ammatillisesta koulutuksesta (53. §) edellyttää,
että ammatillisen koulutuksen järjestäjä laatii osaamisen arvioinnin toteutussuunnitelman
(OPM ja OPH ohje 2019, ).
Opetusministeriön ja Opetushallituksen antaman ohjeen mukaan arvioinnin toteutussuunnitelma sisältää ”yleiset osaamisen arvioinnin
menettelytavat”, eli suunnitelman kaikesta edellä mainitusta: miten opiskelijan
osaamisen osoittaminen järjestetään (esim. näyttötilaisuuksia koskeva
suunnitelma), miten arviointi toteutetaan (arvioijien perehdytys, arvioinnin
dokumentointi, arvioinnista päättäminen jne.), sekä miten aiemmin hankkittua
osaamista tunnustetaan (tunnustamalla opiskelijalla jo olevaa osaamista pyritään
välttämään tarpeetonta koulutusta ja arviointia, ja täten jouduttamaan
opintoprosessia). Lisäksi arvioinnin toteutussuunnitelma sisältää toimintaohjeet
mm. arvioinnin uusimisesta, korottamisesta, oikaisusta, todistuksista.
Lähteet:
Ammattikorkeakoululaki. Annettu 14.11.2014. Viitattu
31.1.2020. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932
Hallintolaki. Annettu 6.6.2003. Viitattu 31.1.2020. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
Helsingin yliopiston kemian opettajankoulutusyksikkö.
Formatiivinen arviointi. Päiväämätön blogikirjoitus. Vierailtu 31.1.2020. https://blogs.helsinki.fi/formatiivinen-arviointi/
Laki ammatillisesta koulutuksesta. Annettu 11..8. 2017. Viitattu
31.1.2020. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170531
Opetushallitus (2019). Osaamisen arvioinnin
toteuttamissuunnitelman tietosisältö. Ohje. Laadittu 15.3.2018, päivitetty
9.12.2019. Viitattu 31.1.2020. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaamisen-arvioinnin-toteuttamissuunnitelma_tietosisalto_122019.pdf
Opetushallitus (2020). Osaamisen arviointi ammatillisessa
koulutuksessa. Viitattu 31.1.2020. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/osaamisen-arviointi-ammatillisessa-koulutuksessa
Oulun ammattikorkeakoulu. Osaamisen arviointi. Viitattu 31.1.2020.
http://www.oamk.fi/opinto-opas/opiskelu-oamkissa/osaamisen-arviointi
Tampereen korkeakouluyhteisö. Opintojen arviointiohje. Vahvistettu
20.11.2018. Viitattu 31.1.2020. https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/uni?page=2198
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti