28 maaliskuuta 2020

TKI-toiminta ohjaa ammattikorkeakoulujen alueellista toimintaa


Opettaja pitää pyöriä pyörimässä. Kuva: Elina Renko

Ajatelkaamme ammattikorkeakoulua polkupyöränä. Runko, satula, voimansiirto, ohjaamo ja kaksi rengasta. Pyörän rungoksi voimme mieltää ammattikorkeakoulujärjestelmän, jonka renkaat ovat “soveltavan, käytännönläheisen korkeakouluopetuksen tarjoaminen” ja “soveltava tutkimus ja innovaatio” (Euroopan ammattikorkeakoulujen etujärjestö UAS4Europe).

Suomessa nämä kaksi päätehtävää on kirjattu suoraan ammattikorkeakoululakiin (932/2014): “Ammattikorkeakoulun tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimukseen, taiteellisiin ja sivistyksellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin ja tukea opiskelijan ammatillista kasvua [sekä] harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta uudistavaa soveltavaa tutkimustoimintaa, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä taiteellista toimintaa” (kursivointi MT).

Satulan päällä istumassa voimme nähdä koko ammattikorkeakouluyhteisön. Sen voimainponnistukset välittyvät polkimien, kampien, ketjun ja rattaiston välityksellä takarenkaaseen eli pyörittävät opetustoimintaa, ja pitävät näin ammattikorkeakoulun liikkeessä.

On mahdollista ajatella pelkän takarenkaansa varassa eteenpäin keuliva ammattikorkeakoulu, mutta sen meno on helposti vaappuvaa, epävakaata ja vaikeasti ohjattavaa. Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta pyörän eturenkaana tuo tasapainon, ja liikkeelle suunnan.

Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta (TKI) tarkoittaa, että ammattikorkeakoulu tuottaa uutta tutkimusta ja menetelmiä sekä kehittää tuotteita ja palveluja alueidensa tarpeisiin (XAMK). Käytännössä toiminta on usein hankemuotoista paikallisten yritysten ja organisaatioiden osaamisen kehittämistä luomalla ja soveltamalla paikallisesti uutta tietoa, käytäntöjä ja teknologioita. Hanketoiminta suunnitellaan yhteistyössä paikallisen elinkeinoelämän kanssa, ja se seuraa usein esim. maakuntien tai laajemmin alueellisen kehittämisen strategisia tavoitteita. Centria ammattikorkeakoulun mukaan tutkimus- ja kehitystoimintaa toteutetaan asiantuntijoista ja opettajista koostuvissa kehittämis- ja tutkimusryhmissä. 

Alueellinen TKI-toiminta hyödyntää myös korkeakouluopetusta suoraan, esimerkiksi tarjoamalla opiskelijoille työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä kehittämishankkeissa ja opinnäytetöissä. Euroopan korkeakoulujen kattojärjestö EURASHEn (2017) mukaan soveltavalla TKI-toiminnalla on tärkeä rooli Euroopan kilpailukyvyn ja innovaatiokyvyn ylläpitämisessä, sekä opiskelijoiden yrittäjyysosaamisen ja työllistymisen tukemisessa.



Lähteet:

Ammattikorkeakoululaki. Annettu 14.11.2014. Viitattu 28.3.2020. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932

Centria ammattikorkeakoulu. Mikä ihmeen TKI? Päiväämätön, viitattu 28.3.2020. https://tki.centria.fi/tki-toiminta/mika-ihmeen-tki

EURASHE. European Association of Institutions in Higher Education. 2017. Research, Development and Innovation. Viitattu 28.3.2020. https://www.eurashe.eu/policy/r-d-i/

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK. Tutkimus ja kehitys. Päiväämätön, viitattu 28.3.2020. https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitystoiminta/

UAS4EUROPE. Universities of Applied Sciences for Europe. What are UAS? Päiväämätön, viitattu 28.3.2020. https://uas4europe.eu/ua-what/what-are-uas/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kehittyminen opettajana ammattipedagogisissa opinnoissa ja niiden jälkeen

Aloittaessani pedagogisia opintoja kesällä 2018 – ensin avoimessa yliopistossa ja sitten ammatillisessa opettajakorkeakoulussa – käsitykse...